Już jest nowy system Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków (CEEB)

  • Zapisz tekst bieżącej strony do PDF
  • Drukuj zawartość bieżącej strony
26 września 2023

Data 18 września to moment startu nowego, poszerzonego systemu Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków (CEEB). Główny Urząd Nadzoru Budowlanego, na zlecenie Ministra Rozwoju i Technologii, odpowiadał za techniczne prace związane z zaprojektowaniem, zbudowaniem i uruchomieniem systemu.

Główny Urząd Nadzoru Budowlanego zbudował system CEEB zgodnie z założeniami ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków. Przepisy zostały opublikowane 28 października 2020 r. i zostały uprzednio pozytywnie zaopiniowane przez stronę społeczną i samorządową to jest członków Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego (KWRiST).

Zgodnie z tymi przepisami prowadzenie rejestru powierzono Ministrowi Rozwoju i Technologii, który zlecił GUNB techniczne prace związane z zaprojektowaniem, zbudowaniem i uruchomieniem systemu.

Deklaracje przez CEEB od 1 lipca 2021 r.

Możliwość składania deklaracji przez CEEB jest już dostępna od 1 lipca 2021 r. W ciągu ostatnich dwóch lat powstał system, który stworzy kompletną bazę danych o źródłach ciepła lub źródłach spalania paliw w całym kraju.

Nowe możliwości dla głównych użytkowników

1. Właściciele nieruchomości zyskują dostęp do nowych e-usług

Właściciele nieruchomości realizowali dotychczas poprzez CEEB obowiązek zgłoszenia źródeł ciepła lub spalania paliw o mocy nominalnej do 1 MW. Mieli także możliwość sprawdzenia danych dotyczących złożonych deklaracji.

W nowym systemie zyskają nowe e-usługi, dzięki którym mogą dodatkowo:
- zamówić on-line przegląd przewodów kominowych (a później pobrać e-protokół z przeglądu),
- zamówić on-line inwentaryzację budynku (a po inwentaryzacji zobaczyć, wygenerować i pobrać uproszczony audyt energetyczny),
- zgłosić niepokojące zjawisko związane z zanieczyszczeniem powietrza, zgłosić tzw. „kopciucha”,
- sprawdzić osobę uprawnioną.

W systemie CEEB właściciele uzyskają praktycznie nieograniczony dostęp do dokumentów dotyczących nieruchomości. Dodatkowo, dzięki zebranym i przetwarzanym danym system będzie sugerował, z którego programu warto skorzystać, by wykonać np. termomodernizację budynku.

2. Przedsiębiorcy – nowe obowiązki i nowe możliwości

Kominiarze i wszystkie inne osoby z uprawnieniami do przeglądów przewodów kominowych i wentylacyjnych będą pracować w systemie CEEB.

W praktyce oznacza to, że przedsiębiorca:
- zapisze się do wykazu osób uprawnionych (nowa możliwość złożenia wniosku o wpis do wykazu osób uprawnionych w CEEB),
- sporządzi elektroniczny protokół (e-protokół) w systemie CEEB ze wszystkich przeglądów przewodów kominowych i wentylacyjnych,
- odbierze zamówienia,
- zobaczy dokumentację związaną z przeglądami przewodów kominowych,
- usprawni, ujednolici i usystematyzuje obieg i charakter swoich dokumentów.

3. Urzędnicy – wsparcie przy wykonywaniu zadań

Nowy system CEEB wesprze pracę urzędników, którzy zajmują się ochroną środowiska w urzędach różnego szczebla.

a) pracownicy urzędów gminnych/miejskich oraz strażnicy gminni/miejscy mogą:
- zbierać dane w sposób elektroniczny, co zagwarantuje ich jednorodność,
- weryfikować i/lub wypełnić elektroniczny formularz inwentaryzacji budynku,
- korzystać z CEEBmapy w celu identyfikacji budynków,
- korzystać z modułu analitycznego i CEEBmapy w celu planowania polityk niskoemisyjnych na swoim terenie.

b) urzędnicy w inspektoratach ochrony środowiska mogą:
- sporządzić elektroniczny protokół,
- zweryfikować i/lub wypełnić formularz inwentaryzacji budynku,
- korzystać w codziennej pracy z modułu analitycznego.

c) urzędnicy w miejskich i gminnych ośrodkach pomocy społecznej mogą:
- wprowadzać dane dotyczące świadczeń z pomocy społecznej – wprowadzane dane dotyczą dodatku mieszkaniowego, energetycznego, zasiłku celowego.

4. Urzędnicy w instytucjach dysponujących środkami publicznymi na ochronę powietrza

Nowy system CEEB wspiera również pracę urzędów, które są dysponentami środków publicznych na ochronę powietrza.

Te instytucje to m.in.:
- urzędy marszałkowskie,
- gminy i związki międzygminne,
- Bank Gospodarstwa Krajowego (BGK),
- Narodowy Fundusz Ochrony środowiska (NFOŚiGW) i Gospodarki Wodnej oraz Wojewódzkie Fundusze Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (WFOŚiGW),
- Krajowa Administracja Skarbowa (KAS).

Urzędnicy powyższych instytucji mogą:

- wprowadzać dane dotyczące udzielania różnych form wsparcia finansowego,
- wprowadzać dane dotyczące programów pomocowych,
- przeglądać dane dotyczące finansowania czy dofinansowania przedsięwzięć termomodernizacyjnych, niskoemisyjnych, remontowych i innych związanych z ochroną powietrza.

To wszystko dostępne z jednego miejsca Portalu CEEB dostępnego pod adresem zone.gunb.gov.pl

Platforma e-learningowa dla użytkowników

Wszyscy użytkownicy nowego systemu CEEB mają dostęp do platformy e-learningowej. Na platformie dostępne są materiały filmowe, które pokazują w jaki sposób korzystać z nowego systemu CEEB.

Informacje na temat Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków

Formularz kontaktowy | Portal Systemu ZONE

Inf.gunb

Galeria

  • Powiększ zdjęcie