Gmina Poraj

Nowe zasady dotyczące pełnomocnictwa ogólnego

2 sierpnia 2016

1 lipca 2016 r. weszły w życie nowe zasady dotyczące pełnomocnictwa ogólnego w ramach Ordynacji Podatkowej. Od teraz pełnomocnicy będą mogli załatwiać wszystkie sprawy podatkowe w imieniu i na rzecz swoich mocodawców na podstawie raz złożonego, drogą elektroniczną, pełnomocnictwa ogólnego. Powstanie także Centralny Rejestr Pełnomocnictw Ogólnych.

Według nowych przepisów każdy może teraz ustanowić swojego pełnomocnika, który będzie go reprezentować we wszystkich sprawach podatkowych, chyba że czynności będą wymagać osobistego działania i obecności podatnika. Pełnomocnikiem może być adwokat, doradca podatkowy lub biuro rachunkowe, prowadzące nasze sprawy.

Pełnomocnictwo ogólne upoważnia do działania w imieniu podatnika we wszystkich sprawach podatkowych oraz w innych sprawach należących do właściwości organów podatkowych lub organów kontroli skarbowej, załatwianych w ramach dowolnej procedury podatkowej, z wyjątkiem podpisywania deklaracji podatkowych (tu nadal będzie potrzebne odrębne pełnomocnictwo). Pełnomocnik ogólny będzie mógł być ustanowiony w każdej chwili - w toku toczącego się postępowania, jak i wówczas, gdy żadna procedura nie będzie prowadzona. Można ustanowić jednego lub kilku takich pełnomocników.

Zgłoszenia dotyczące upoważnień - ich ustanowienia, zmiany, odwołania lub wypowiedzenia - będą składane w formie elektronicznej, za pośrednictwem Portalu Podatkowego. Przedłożenie wersji papierowej będzie dopuszczalne tylko w przypadku wystąpienia problemów technicznych uniemożliwiających przekazanie zgłoszenia przez internet.

Pełnomocnictwo ogólne (PPO-1) będzie składane tylko raz i obowiązywać będzie terminowo lub bezterminowo. Co ważne, zwolnione jest z opłaty skarbowej. Dokonywać go może podatnik lub pełnomocnik, który uzyskał to upoważnienie.

W przypadku zgłoszenia pełnomocnictwa, jego zmiany, odwołaniu lub wypowiedzeniu ustnie do protokołu takie pełnomocnictwo musi być zgłoszone przez organ podatkowy za pośrednictwem dedykowanego systemu teleinformatycznego Ministra Finansów, służącego do wzajemnej komunikacji między organami administracji podatkowej.

Wszystkie zgłaszane dane trafią do Centralnego Rejestru Pełnomocnictw Ogólnych (CRPO). Organy podatkowe i organy kontroli skarbowej będą miały do niego dostęp. Urzędnicy sami więc sprawdzą umocowanie danej osoby do reprezentowania podatnika. W razie potrzeby wydrukują pełnomocnictwo ogólne i wydruk dołączą do akt sprawy. Ustanowienie, zmiana, odwołanie lub wypowiedzenie pełnomocnictwa ogólnego będzie skuteczne od dnia wpływu takiej informacji do CRPO.

Szczegółowe informacje dotyczące pełnomocnictw ogólnych znajdują się na stronie Ministra Finansów.

 

Galeria

  • Powiększ zdjęcie