Autoklasyki w Żarkach Letnisku

  • Zapisz tekst bieżącej strony do PDF
  • Drukuj zawartość bieżącej strony
25 czerwca 2018

W dniach 8-9 czerwca w Żarkach Letnisku odbyła się 3 Runda Mistrzostw Polski w Historycznych Rajdach na Regularność, organizowana przez Automobilklub Częstochowski. Dzięki honorowemu patronatowi Wójta Gminy Poraj nad imprezą, nasza gmina znów gościła piękne autoklasyki.

3 runda MPHRR w Żarkach Letnisku

W Żarkach Letnisku znów zagościły zabytkowe samochody

Rajdy na regularność podobne są do wielokilometrowych imprez odbywających się na początku lat 70. XX w., kiedy to odcinki specjalne (próby jazdy sportowej) zaczęto wyłączać z ruchu publicznego ze względu na bezpieczeństwo. Wcześniej rajdy odbywały się na drogach publicznych i poza elementami jazdy sportowej zawierały kilkuset-kilometrowe etapy z Punktami Kontroli Czasu (PKC), na których załoga musiała meldować się w ściśle określonym momencie. Czas przejazdu w normalnym ruchu drogowym był wówczas znacznie bardziej „wyśrubowany” niż obecnie. Zarówno spóźnienia, jak i przedwczesny wjazd na PKC oznaczały karne punkty, zatem kierowcy musieli precyzyjnie utrzymywać założoną średnią prędkość. I to w normalnym ruchu! Wymagało to nie lada umiejętności, precyzji, zdolności przewidywania, a także odpowiedniego obchodzenia się z pojazdem. Właśnie na takich zasadach współcześnie organizowane są wielkie światowe rajdy, np. słynny Monte Carlo Historique, Historic Acropolis Rally, ADAC Bavaria Historic, Rally San Remo - Coppa dei Fiori.

W Polsce pierwszym współczesnym rajdem na regularność, a zarazem najdłuższą i najtrudniejszą imprezą dla pojazdów zabytkowych, jest Rajd Polski Historyczny, zaliczany do Pucharu FIA. W 2014 powołano Puchar Polski Pojazdów Zabytkowych w rajdach na regularność, na który początkowo składały się 3 rundy.
Od 2017 roku rozgrywane są już Mistrzostwa Polski w Historycznych Rajdach na Regularność składające się już z 8 rund, co pokazuje dynamikę rozwoju tej dyscypliny.

Rajdy na Regularność są niezwykle wymagające w szczególności dla pilota, nie bez powodu określanego w żargonie rajdowym mianem „umysłowego”. Zadaniem załogi jest utrzymywanie na trasie określonej przez organizatora średniej prędkości. Co ważne, przeciętna szybkość nie może być wyższa niż 50 km/h i trzeba ją utrzymywać stosując się do przepisów drogowych. Takie zadanie wymaga od pilota ogromnego skupienia i biegłości w... liczeniu. W rajdach historycznych nie wolno bowiem posługiwać się współczesnymi wspomagaczami, takimi jak np. system nawigacji satelitarnej GPS. W praktyce pilot nieustannie musi pilnować czasu i obliczać średnią prędkość z jaką załoga się porusza. Pomagają mu w tym urządzenia dodatkowe, takie jak drogomierz, zwany popularnie haldą oraz stoper i tabela prędkości średnich. Co więcej, na trasie w nieoznaczonych miejscach znajdują się punkty pomiarowe. Za każdą sekundę spóźnienia bądź zbyt wczesnego przejazdu przez punkt pomiarowy, naliczane są punkty karne. Jednak najważniejszą z zasad rządzących rajdami na regularność jest dobra zabawa w duchu sportowej rywalizacji.

3 runda MPHRR w Żarkach Letnisku

Start i meta Rajdu znajdowały się na ulicy, a pojazdy ruszały w warunkach normalnego ruchu drogowego

Dokładnie taki właśnie rajd odbył się w weekend 8-9 czerwca br. w Żarkach Letnisku. Bazą rajdu był Hotel Kinga. Start oraz meta znajdowały się bezpośrednio na ul. Nadrzecznej, która była odpowiednio zabezpieczona oraz przygotowana do startów załóg, odbywających się dokładnie co 1 minutę w normalnym ruchu drogowym. Zabezpieczeniem tych fragmentów rajdu zajęli się druhowie z jednostek OSP z Poraja oraz Żarek Letniska, którzy wspaniale czuwali nad bezpieczeństwem zarówno uczestników rajdu, jak i normalnych użytkowników dróg.

Łączna długość rajdu w ramach 3 Rundy MPHRR wyniosła 312,19 km. Pętle wiodły przez malownicze zakątki północnej Jury, dzięki czemu załogi odwiedziły m.in. Siewierz, Rokitno Szlacheckie, Ogrodzieniec , Lelów oraz Bobolice. W trakcie rajdu zawodnicy mieli zasłużony odpoczynek w Poziom 511 Design Hotel & SPA.

Rajd odbywał się w dwóch kategoriach: sportowej oraz tradycyjnej i wzięło w nim udział odpowiednio 11 oraz 6 załóg. Najstarsze auto, które wzięło udział w rajdzie zostało wyprodukowane w 1962 r. Wśród marek znalazło się: Porsche, Volvo, Zastava, Alfa Romeo, Lancia, Saab, Austin Mini, Mercedes Benz, Ford oraz Fiat.

Oficjalne wyniki końcowe znajdują się na stronie PZM.

3 runda MPHRR w Żarkach Letnisku

Wójt Gminy Poraj ufundował gustowne drewniane statuetki

Wójt Gminy Poraj Łukasz Stachera, który objął honorowym patronatem całą 3 Rundę Mistrzostw Polski w Historycznych Rajdach na Regularność, ufundował zwycięzcom w trzech kategoriach (sportowa, tradycyjna, odltimer - brak zgłoszeń w tej kategorii) pamiątkowe, bardzo stylowe statuetki, które zaprojektował pracownik Urzędu Gminy Poraj, a wykonali uczestnicy pracowni artystycznej Centrum Intagracji Społecznej w Poraju. W imieniu wójta statuetki wręczał kierownik Referatu Komunikacji Społecznej, Informatyki i Promocji Andrzej Kozłowski.

Prawdziwi fani motoryzacji byli zachwyceni. Piękne samochody, przyjaźni kierowcy, serdeczni piloci, wspaniali organizatorzy, fascynująca trasa, pomocni strażacy – to wszystko powoduje, że imprezy tego typu cieszą się ogromną popularnością i mamy nadzieję, że już na stałe wpiszą się w kalendarz letnich wydarzeń w Żarkach Letnisku.

 

Fot.: arch. organizatora

 

Galeria

  • Powiększ zdjęcie
  • Powiększ zdjęcie
  • Powiększ zdjęcie
  • Powiększ zdjęcie
  • Powiększ zdjęcie
  • Powiększ zdjęcie
  • Powiększ zdjęcie
  • Powiększ zdjęcie
  • Powiększ zdjęcie
  • Powiększ zdjęcie
  • Powiększ zdjęcie
  • Powiększ zdjęcie
  • Powiększ zdjęcie
  • Powiększ zdjęcie
  • Powiększ zdjęcie
  • Powiększ zdjęcie
  • Powiększ zdjęcie
  • Powiększ zdjęcie
  • Powiększ zdjęcie
  • Powiększ zdjęcie
  • Powiększ zdjęcie
  • Powiększ zdjęcie
  • Powiększ zdjęcie
  • Powiększ zdjęcie
  • Powiększ zdjęcie
  • Powiększ zdjęcie
  • Powiększ zdjęcie
  • Powiększ zdjęcie
  • Powiększ zdjęcie
  • Powiększ zdjęcie
  • Powiększ zdjęcie
  • Powiększ zdjęcie
  • Powiększ zdjęcie
  • Powiększ zdjęcie
  • Powiększ zdjęcie
  • Powiększ zdjęcie
  • Powiększ zdjęcie
  • Powiększ zdjęcie
  • Powiększ zdjęcie
  • Powiększ zdjęcie
  • Powiększ zdjęcie
  • Powiększ zdjęcie
  • Powiększ zdjęcie
  • Powiększ zdjęcie
  • Powiększ zdjęcie
  • Powiększ zdjęcie
  • Powiększ zdjęcie
  • Powiększ zdjęcie
  • Powiększ zdjęcie
  • Powiększ zdjęcie
  • Powiększ zdjęcie
  • Powiększ zdjęcie
  • Powiększ zdjęcie
  • Powiększ zdjęcie
  • Powiększ zdjęcie
  • Powiększ zdjęcie
  • Powiększ zdjęcie
  • Powiększ zdjęcie
  • Powiększ zdjęcie
  • Powiększ zdjęcie