„Konsumenci to my wszyscy”. Światowy i Europejski Dzień Konsumenta

  • Zapisz tekst bieżącej strony do PDF
  • Drukuj zawartość bieżącej strony
15 marca 2019

Dziś, 15 marca na całym świecie obchodzony jest Dzień Konsumenta. Wydarzenie ma na celu uświadamianie konsumentów o ich prawach. Przy okazji tego święta warto zastanowić się, czy rzeczywiście znamy nasze prawa. Dziś podpowiadamy gdzie można uzyskać pomoc. 

Po raz pierwszy obchody Światowego Dnia Konsumenta odbyły się w 1983 roku w rocznicę przemówienia prezydenta Johna Kennedy’ego, wygłoszonego w roku 1962 w Kongresie Stanów Zjednoczonych. Dotyczyło ono projektu ustawy o ochronie praw konsumenta. John F. Kennedy sformułował cztery podstawowe prawa konsumentów do: informacji, wyboru, bezpieczeństwa i reprezentacji. To wtedy również padło słynne stwierdzenie „Konsumenci to my wszyscy”.
W Polsce tradycja obchodzenia Światowego Dnia Konsumenta rozpoczęła się w 2000 roku. Do obchodów zawsze włączają się instytucje publiczne zajmujące się ochroną interesów konsumentów (mi.in. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, Inspekcja Handlowa, Arbiter Bankowy, Biuro Rzecznika Ubezpieczonych, Rzecznicy Konsumentów, Europejskie Centrum Konsumenckie) oraz organizacje konsumenckie (m.in. Federacja Konsumentów, Stowarzyszenie Konsumentów Polskich).

Przy okazji tego święta warto zastanowić się, czy rzeczywiście znamy nasze prawa.
Każdy z nas korzysta z różnego rodzaju usług: telekomunikacyjnych, internetowych, turystycznych itp. sklepy, markety i galerie handlowe. Duża część społeczeństwa nie zdaje sobie sprawy, jak ważną rolę odgrywają prawa konsumenckie, w związku z czym nie potrafi ich egzekwować.

O pomoc w dochodzeniu swoich praw i rozwianie wszelkich wątpliwości można zwracać się m.in. do Powiatowego Rzecznika Konsumentów:

Powiatowy Rzecznik Konsumentów
Marian Wróbel

Starostwo Powiatowe w Myszkowie
ul. Pułaskiego 6 pok. 8
tel. 34 3159157
prk@powiatmyszkowski.pl
Godziny urzędowania:
wtorek 12.00 - 16.00
środa 8.00 - 12.00
piątek 10.00 - 14.00

Poniżej znajdują się informacje na temat sposobów rozwiązywania spraw w przypadku indywidualnych naruszeń praw konsumenta, w tym związanych ze świadczeniem usług telekomunikacyjnych, pocztowych, bankowych lub transportu powietrznego:

https://prawakonsumenta.uokik.gov.pl/pomoc

Galeria

  • Powiększ zdjęcie